Vores fundament
Lillebæltskolen er en velfungerende institution med cirka 500 elever fra 0. til 9. klasse samt en SFO med omkring 180 børn. Skolen er fagligt meget velfunderet og opnår generelt et højt fagligt niveau, hvilket afspejles i skolens data og afgangsprøver. Personalet er yderst dedikeret og stræber efter at give eleverne de bedste forudsætninger for at mestre livet.
Skolens værdier bygger på trivsel, læring, ansvar og samarbejde. Vi arbejder målrettet på at skabe optimale rammer, hvor der er plads til alle. Inkluderende læringsfællesskaber, engagement, glæde og helhjertede dage er centrale elementer både i SFO'en og på skolen.
Vi arbejder ud fra den fælleskommunale vision "Fra Middelfartbarn til Verdensborger," hvor vi lægger vægt på chancelighed, helhjertede dage og inklusion. Vores fokus er at skabe deltagelsesmuligheder for alle børn. Ydermere arbejder vi ud fra Middelfarts fælleskommunale børnesyn, som bygger på følgende principper: Børn lærer og trives i fællesskaber. Børn er mere ens end forskellige. Børn er ikke problemet – de viser problemet. Børn gør, hvad de kan; det er de voksne, der kan gøre noget anderledes.
Vi er en skole, hvor trivsel og læring følges ad, og en arbejdsplads med engageret og positivt personale, hvor trivsel, anerkendelse og faglighed er fælles værdier. Der er en samarbejdskultur, der er bygget op omkring team, og en aktiv og engageret forældrekreds.
Trods skolens høje faglige og sociale niveau, er der fortsat udfordringer og udviklingspotentialer, som ledelse og personale arbejder på at forbedre og udvikle. Disse udviklingsområder har været i fokus i indeværende skoleår og vil fortsat være det i det kommende skoleår.
Vi ønsker fortsat at udvikle skolens fællesskaber, kultur, værdier og skabe et trygt skoleliv for alle elever. Vi stræber efter at inkludere endnu flere i fællesskabet gennem større tilgængelighed og deltagelsesmuligheder, FIFA, skolens værdier og kommunens børnesyn.
Dette uddybes nærmere i det følgende.
Vores udviklingspunkter
I skoleåret 2025-2026 vil vi fortsætte arbejdet med skolens udviklingspunkter fra skoleåret 2024-2025, da vi fortsat anser dem som vigtige at udvikle videre på. Derudover har vi tilføjet et fjerde mål for at støtte skolens videre udvikling ift. skolens kultur, værdier, FIFA og flere med i fællesskabet. De udfoldes nedenfor:
Digital dannelse | ||
Relevans | Handlinger | Forandring |
Vi prioriterer fortsat, at der skal arbejdes med digital dannelse for alle på skolen, da vi oplever et behov for at eleverne bliver klædt på til den digitaliserede verden, de er en del af.
| Skolen igangsatte en proces sammen med skolebestyrelsen i skoleåret 2023-2024, hvor alle klasser blev introduceret til alderssvarende emner inden for digital dannelse. I skoleåret 24-25 har der været arbejdet med digital dannelse på alle klassetrin bl.a. via portalen digi-taldannelse.org
| Vi ønsker at se: Flere elever der formår at tage kritisk stilling til egen brug af digitale medier. Større forståelse for styrker og ulemper ved brugen af digitale medier. Styrket samarbejde mellem skole og hjem omkring elevernes digitale dannelse og brugen af digitale medier. |
Læringsmiljøer | ||
Relevans | Handlinger | Forandring |
Vi prioriterer fortsat, at der arbejdes med skolens læringsmiljøer, så skolen opleves som et inspirerende og spændende sted at være. Vi prioriterer fortsat, at der arbejdes med skolens læringsmiljøer, så skolen opleves som et inspirerende og spændende sted at være.
| På baggrund af skolens nyligt overståede renovering, vil der blive planlagt med at skabe spændende rammer og læringsmiljøer for læring. Her vil der blandt andet være fokus på elevinddragelse.
| Vi ønsker at se: Inspirerende læringsmiljøer der giver elever lyst til læring Øget motivation til deltagelse i undervisningen. Øget trivsel og fysisk indretninger der appellerer til læring. Øget trivsel og fysisk indretninger der appellerer til læring. |
Skolefravær | ||
Relevans | Handlinger | Forandring |
Vi prioriterer fortsat, at der sættes fokus på skolefravær for alle skolens elever.
| Vi vil løbende følge op på elevernes fravær og på den baggrund, i samarbejde med forældrene og øvrige samarbejdspartnere, iværksætte tiltag for at hjælpe det enkelte barn tilbage til skolen.Vi vil løbende følge op på elevernes fravær og på den baggrund, i samarbejde med forældrene og øvrige samarbejdspartnere, iværksætte tiltag for at hjælpe det enkelte barn tilbage til skolen. Vi vil løbende følge op på elevernes fravær og på den baggrund, i samarbejde med forældrene og øvrige samarbejdspartnere, iværksætte tiltag for at hjælpe det enkelte barn tilbage til skolen. | Vi ønsker at se: Flere elever der kommer i skole. Øget social, personlig og faglig trivsel. At forældrene opnår viden om og forståelse for vigtigheden i at deres barn kommer i skole. At forældrene opnår viden om og forståelse for vigtigheden i at deres barn kommer i skole. |
| Fællesskaber, trivsel og kultur | ||
| Relevans | Handlinger | Forandring |
| Vi prioriterer, at der sættes fokus på fællesskaber, trivsel og skolens kultur blandt eleverne. | Med fokus på kommunens vision, fra ”Middelfartbarn til verdensborger”, FIFA (Flere med i fællesskaber på almenområdet), skolens værdier og kommunens børnesyn, ønsker vi at skabe større tilgængelighed og skabe deltagelsesmuligheder for alle børn.
| Vi ønsker at se: Reducere antallet af elever, der bliver segregeret fra fællesskabet. Øge tilgængeligheden og deltagelsesmulighederne for eleverne i undervisningen gennem didaktikken. Fremme større trivsel blandt eleverne. Skabe en kultur blandt eleverne, hvor der udvises større omsorg for den enkelte og accept af hinandens forskelligheder, både i klasserne, på tværs af klasser, årgange, klynger og afdelinger. |
Evaluering
Vi foretager evaluering af udviklingspunkterne:
- I skolebestyrelsen
- I ledelsen
- I teams
- I Den samlede personalegruppe
- Til næste års skoleudviklingssamtale
Dato: 03-12-2025
Skolelederens navn: Kenneth Clasen