Infomøde for kommende 0. klasser - skolestart 2024/25
Alle interesserede er velkommen
- torsdag den 21. november 2024, kl. 16.00-17.00, i Fællesrum B ved hovedindgangen.
Åbent hus arrangement for forældre og børn til Tidlig SFO
For de børn, som er tilmeldt Tidlig SFO
Plejer at være 2 eftermiddage sidst i februar - datoer kommer senere.
Virtuel rundvisning Gruppe 1 (video med præsentation af MiniFritten/Tidlig SFO gruppe 1)
Virtuel rundvisning Gruppe 2 (video med præsentation af MiniFritten/Tidlig SFO gruppe 2)
Forældremøde Tidlig SFO
For de forældre, som har tilmeldt deres barn til Tidlig SFO
- tirsdag den 18. februar 2025, kl. 16.00-17.00, i Fællesrum B ved hovedindgangen.
Velkommen til kommende 0. klasse for forældre og børn
For alle de børn, som er tilmeldt 0. klasse
Plejer at være en eftermiddag sidst i maj - dato kommer senere.
Første skoledag efter sommerferien er mandag den 11. august 2025, kl. 8.00
Se Middelfart Kommunes information om Tidlig SFO klik her
Tidlig SFO (Mini Fritten):
Mål, rammer og indhold:
Vi arbejder med barnets udvikling og læring ud fra følgende kompetenceområder:
- Sprog.
- Matematisk opmærksomhed.
- Naturfaglige fænomener.
- Kreative og musiske udtryksformer.
- Krop og bevægelse.
- Engagement og fællesskab.
I arbejdet med målene i Mini Fritten, bygges der bro imellem dagtilbuddets læreplanstemaer samt pædagogiske praksis i daginstitutionsregi og barnets kommende skolegang i børnehaveklassen på Lillebæltskolen.
Der er et særligt fokus på en legende tilgang til de pædagogiske aktiviteter.
Rammen for det pædagogiske arbejde.
Det daglige arbejde foregår i en vekselvirkning mellem voksenstyrede aktiviteter og den frie leg.
Der arbejdes som udgangspunkt med en fast dagsrytme, herunder:
- En samling i starten af dagen, hvor der anvendes et piktogram som beskriver dagen m.m.
- To samlinger yderligere i løbet af dagen, hvor der arbejdes med kompetencemålene.
- Imellem gruppesamlingerne er der fri leg, hvor der dagligt skal være tid til leg både ude og inde.
Øvrige aktiviteter i løbet af de 4 måneder.
- Ture ud af huset, herunder gåture i lokalområdet og bevægelsesaktiviteter.
Vores pædagogiske praksis omkring kompetencemålene er følgende:
Sprog:
Hvor vi bl.a. arbejder med flg.:
- Skrivedans, Legeøen, dialogisk læsning, rim og remser, bevægelseslege med sproget som indhold, oplæsning, klappe stavelser, besøger PLC m.m.
Matematisk opmærksomhed:
Hvor vi bl.a. arbejder med flg.:
- Rundkreds ved dagens start, hvor vi finder tallene for dato, årstal, fødselsdato for det enkelte barn m.v.
- Vi tæller forskellige genstande på gåture.
- Vi leger med geometriske figurer i opgaveark og i bevægelseslege.
- Vi leger og øver genstandes/ -personers placering herunder: Højre og venstre, foran og bagved osv.
- Vi arbejder med sorteringskasser og matematikspil.
Naturfaglige fænomener:
Hvor vi bl.a. arbejder med flg.:
- Daglig samling hvor vi snakker årstider, vejrfænomen den enkelte dag mv., vi er undersøgende på insekter, planter og dyr, når vi færdes i lokalområdet på gåture, herunder også når vi opholder os på skolens naturlegeplads ”Futten”.
- Vi har en naturvejleder med, når vi er på Naturcenteret, der fortæller om områdets dyr og hvad vi finder, når vi fisker med net i søen.
Kreative og musiske udtryksformer:
Hvor vi bl.a. arbejder med flg.:
- Vi bearbejder indtryk fra gåture, oplevelser på Naturcenter med tegninger, indsamling af effekter som udstilles m.v.,
- Vi laver forskellige kreative aktiviteter, hvor vi arbejder med form, farver, fin motorikken m.v.,
- Vi laver skrivedans, sanglege, teater og drama m.m.
Krop og bevægelse:
Hvor vi bl.a. arbejder med flg.:
- Vi laver bevægelsesaktiviteter hver dag, som træner både grov og finmotorik, både som voksenorganiserede aktiviteter, fri leg på legepladsen.
- Vi laver afslapning/massage/mindfulness en gang om ugen med en mindre gruppe børn, hvor børnene er med på skift.
- Vi giver børnene en introduktion til, hvordan de kan og må bruge skolens udearealer.
- Vi snakker huskeregler for god personlig hygiejne, herunder i særdeleshed vigtigheden af en god håndhygiejne.
- Vi arbejder med sanglege om krop og sundhed, massageleg/ historier.
Engagement og fællesskab:
Hvor vi bl.a. arbejder med flg.:
- At det enkelte barn føler sig set og anerkendt af både voksne og kammerater.
- Vi arbejder med trivsel både generelt i dagligdagen i de spontant opståede situationer såvel som i et temaforløb i grupperne.
- Vi støtter børnene i, at løse de opståede konflikter på en anerkendende måde, hvor arbejdet med den gensidige forståelse sætter barnets empatiske kompetencer i spil.
- Vi organiserer et godt og trygt legemiljø, som inspirerer til leg, læring og fælles gode oplevelser i den frie leg.
- Vi arbejder med skolens værdier og normer i forhold til rettigheder og pligter, ”den gode kammerat” og børnenes generelle trivsel.
Børnene bliver herunder præsenteret for deres kommende venskabsklasse. - Børnene påskønnes i /- tilskønnes til, at fastholde sig selv i selvorganiserede aktiviteter såvel som i voksenstyrede aktiviteter.